Новини

 

Програма розвитку кафедри геодезії та картографії географічного факультету Даценко Л.М.

04.01.2013
ПРОГРАМА
розвитку кафедри геодезії та картографії географічного факультету
Київського національного університету імені Тараса Шевченка

1. ОБГРУНТУВАННЯ НЕОБХІДНОСТІ СТВОРЕННЯ ПРОГРАМИ
У Київському університеті з перших років його існування було введено викладання окремих розділів курсу геодезії (теорія фігури Землі). 1838 року при фізико-математичному відділенні філософського факультету Київського університету св. Володимира засновано кафедру астрономії, яка невдовзі дістала назву «астрономії та геодезії». У 1933 році почав діяти геолого-географічний факультет і кафедру геодезії було відокремлено від кафедри астрономії. Фахівців картографів почали готувати з 1944 року. А з 1993 р. при кафедрі здійснюється підготовка військових картографів.
Вагомий внесок у національну наукову школу картографії надала науково-організаційна діяльність кафедри, яка була започаткована діяльністю проф. А.С. Харченка Серед випускників та співробітників кафедри, які доклали зусиль до розвитку картографічних ідей доктори наук: В.А. Поповкін, М.Г. Волков, А.П. Золовський, Л.Г. Руденко, В.І. Наулко, Г.О. Пархоменко, В.О. Шевченко, Р.І. Сосса. Специфіка вітчизняної наукової картографічної школи полягає в поєднанні фундаментальних теоретичних досліджень та розробці й випуску оригінальних картографічних творів.
Кафедра ліцензована та випускає фахівців у галузі знань 0801 «Геодезія та землеустрій», напряму підготовки 080101 «Геодезія, картографія та землеустрій»: освітньо-кваліфікаційного рівня (ОКР) «бакалавр», термін навчання – 4 роки; ОКР «спеціаліст» за спеціальністю 7.08010102 «Картографія» та 7.08010103 «Землеустрій та кадастр» (1 рік); ОКР «магістр» за спеціальністю 8.08010102 «Картографія» (1 рік 10 місяців). Кафедра додатково ліцензована для підготовки фахівців за ОКР «спеціаліст» та «магістр» спеціальностей «Фотограмметрія та дистанційне зондування» (7.08010106 і 8.08010106) та «Геоінформаційні системи і технології» (7.08010105 і 8.08010105), підготовку останніх здійснюється при ВІКНУ КНУ імені Тараса Шевченка.
Кафедра забезпечує навчання студентів відповідного профілю підготовки (стаціонар та заочна, бюджетна та контрактна форми навчання), читання нормативних і спецкурсів, проведення навчальних польових практик на базі факультету (студентів кафедри краєзнавства та туризму), та на базі спортивно-оздоровчого табору університету с. Плюти Обухівського району Київської області (СОТ «Мрія») для студентів географічного та геологічного факультетів, а також на навчально-науковому полігоні у м. Богуслав Київської області (студентів кафедри геодезії та картографії), комп’ютерних практик, підготовку військових картографів з числа курсантів кафедри «Топогеодезичного та навігаційного забезпечення військ» Військового інституту Київського національного університету імені Тараса Шевченка.
У структурі кафедри працюють науково-дослідна лабораторія картографії та геоінформатики та навчальна лабораторія геодезії, картографії і фотограмметрії.
Входження національної вищої школи в європейський освітній простір є задачею кожного окремого навчального закладу. Інтеграційні процеси, які відбуваються в галузі освіти країн учасниць Болонської декларації, повинні базуватися на єдиних стандартах і критеріях системи вищої освіти, що потребує відповідного осмислення стратегії розвитку кафедри геодезії та картографії.
2. ПРОГНОЗ ТЕНДЕНЦІЙ/ЗМІН КАФЕДРИ
Розвиток кафедри геодезії та картографії географічного факультету Київського національного університету імені Тараса Шевченка визначається «Програмою розвитку Київського національного університету імені Тараса Шевченка на 2010-2015 рр.» та програмою розвитку географічного факультету на 2012-2017 рр.».
Пріоритетом є забезпечення високого рівня фахової підготовки студентів за спеціальністю «Картографія», яка здійснюється на освітньо-кваліфікаційних рівнях «бакалавр», «спеціаліст» та «магістр». Кафедра вважає за необхідне поновлення набору на спеціальність «Землеустрій та кадастр» та ліцензування нових спеціальностей «Оцінка землі та нерухомого майна» (08010104) і «Космічний моніторинг Землі» (08010107).
Провідними тенденціями розвитку системи національної освіти в Україні, які безпосередньо впливають на розвиток кафедри геодезії та картографії є: розвиток системи національної вищої освіти відповідно до нового закону «Про освіту»; реформування вищої освіти в Україні в контексті Болонського процесу; реформування системи підготовки науково-педагогічних кадрів для вищої школи, оновлення стандартів вищої базової та повної географічної освіти.
Потреба у поглибленому вивченні курсів картографічного циклу та проведення відповідних практик на географічному факультеті визначається такими чинниками:
 зростаючим попитом на картографічну та геоінформаційну продукцію з боку наукових, практичних, комерційних та освітніх структур;
 необхідністю інтенсифікації та підвищення продуктивності праці у сфері картографії, геоінформатики і суміжних з ними галузями науки та практики;
 зростанням міждисциплінарних досліджень із залученням картографічної складової;
 загальним підвищенням рівня геоінформаційно-картографічної освіти.
Основними напрямами розвитку кафедри геодезії та картографії є:
 збереження та удосконалення науково-педагогічної спадщини вищої географо-картографічної освіти в Україні;
 вивчення та залучення в навчальний процес закордонних здобутків вищої освіти;
 підготовка на базі існуючого нового та оновлення діючого науково-методичного забезпечення навчального процесу на кафедрі;
 модернізація матеріально-технічної бази кафедри для забезпечення навчального процесу та проведення польових навчальних практик на сучасному рівні;
 залучення до викладацької роботи нових професійних кадрів;
 підвищення кваліфікації професорсько-викладацького складу.
3. КОНЦЕПЦІЯ РОЗВИТКУ КАФЕДРИ
3.1 ОРІЄНТИРИ КОНЦЕПЦІЇ.
Концепція спрямована на нарощення науково-педагогічного потенціалу кафедри, усунення причин, що уповільнюють її адаптацію до ринкової економіки, інтеграцію у європейський і світовий освітній і науковий простір, посилення роботи у сфері формування якісного науково-педагогічного потенціалу, забезпечення соціального захисту працівників кафедри, розвиток партнерських відносин зі спорідненими кафедрами вищих навчальних закладів України та зарубіжжя, наукових підрозділів академії наук України та інших відомчих наукових закладів.
В основі концепції розвитку кафедри лежить надання ґрунтовних теоретичних, а в рамках спеціалізації – значною мірою і практичних знань, вмінь та навичок спрямованих на формування високої фахової компетенції в різних галузях діяльності та в роботі з людьми в умовах існування різних видів суспільних відносин. Основним орієнтиром концепції розвитку кафедри є високий рівень вимог до викладання всіх без винятку дисциплін, глибокий професійний рівень знань викладачів, висока культура викладання, заохочення студентів до активного, творчого засвоєння знань. Кафедра повинна постійно переглядати й оновлювати навчальні програми, методичні рекомендації з основних курсів, а також динамічно реагувати на суспільний запит до фахівців-картографів і редагувати назви курсів, викладання яких вона забезпечує, додаючи до них нові.
3.2.ОБҐРУНТУВАННЯ КОНЦЕПТУАЛЬНОЇ ІДЕЇ РОЗВИТКУ КАФЕДРИ.
Концепцію діяльності кафедри геодезії та картографії визначає Програма розвитку Київського національного університету імені Тараса Шевченка на 2010-2015 роки і Статут Університету, що визначає. В умовах оновлення змісту вищої освіти і реформування педагогічних і дидактичних методів і прийомів, спрямованих на формування компетентісного підходу до отримання і застосування знань, виникає необхідність моделювання нового змісту у вивченні базових навчальних дисциплін.
Об’єктивною необхідністю є оновлення топографо-геодезичного та картографічного забезпечення потреб України. Діяльність фахівців у даній галузі регламентує «Закон про топографо-геодезичну і картографічну діяльність» від 23.12.1998 р. за №353-XIV, а також інші закони, Укази Президента України, постанови Кабінету Міністрів України, положення, інструкції, методичні та редакційно-технічні вказівки, відомості зі зведеного переліку нормативно-технічних документів на виконання такого роду робіт.
4. ПРИЗНАЧЕННЯ, МЕТА І ЗАВДАННЯ КАФЕДРИ
Сьогодні жодна спеціальність не може стояти геоінформатизації суспільства. На підприємствах топографо-геодезичного та картографічного профілю значну частину становлять роботи зі створення та виготовлення баз геопросторових даних, загальногеографічних, топографічних, кадастрових, навігаційних карт, дистанційне зондування Землі, GNSS-геодезія, цифрова фотограмметрія, обробка геозображень тощо.
З цього випливає основна мета роботи кафедри геодезії та картографії на найближчий період – навчально-методичний та науково-практичний пошук щодо впровадження в навчальний процес інноваційних підходів для реалізації можливостей сучасної топографо-геодезичної та картографічної науки. Важливим напрямом роботи кафедри є надання знань та базових навичок роботи з сучасними приладами: електронними тахеометрами, супутниковими приймачами, цифровими фотограмметричними станціями та вмінь працювати з сучасним програмним забезпеченням: геоінформаційними системами, програмними комплексами цифрової картографії, дистанційного зондування Землі та обробки інших видів геозображень.
5. ПРІОРИТЕТНІ НАПРЯМИ РОБОТИ КАФЕДРИ
Пріоритетними напрямами роботи кафедри на 2012-2017 рр. є:
1) Здійснення модифікації навчальних робочих програм нормативних та варіативних курсів з метою узгодження їх зі змістовими стандартами європейського та світового освітнього простору.
2) Оновлення та модернізація парку матеріально-технічного та програмного забезпечення.
3) Розробка та підготовка до видання нових підручників та методичних рекомендацій для ОКР бакалаврів, магістрів та спеціалістів.
4) Перепідготовка викладачів, докторантів і аспірантів шляхом співпраці з вітчизняними та міжнародними освітніми проектами і програмами.
5) Участь у вітчизняних та міжнародних наукових заходах (конференції, круглі столи, семінари) з картографії, геодезії, геоінформаційних систем, дистанційного зондування Землі та землеустрою.
Кафедра планує продовжувати розпочаті проекти та започатковувати нові відповідно до профілю та перспектив розвитку кафедри.
6. ОСНОВНІ МЕХАНІЗМИ РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОГРАМИ РОЗВИТКУ КАФЕДРИ
Робота кафедри має комплексний характер, навчально-виробнича діяльність підпорядковується науково-дослідницькій роботі і навпаки. Кадрове поповнення кафедри забезпечується за рахунок підготовки кандидатів та докторів наук через цільову аспірантуру і докторантуру.
6.1. СТРУКТУРА ОРГАНІЗАЦІЇ НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНОЇ РОБОТИ:
Навчально-методична та виховна робота кафедри геодезії та картографії буде сконцентрована на таких аспектах діяльності:
 поглиблення інтеграції освіти з практикою, розвиток зв’язків кафедри з провідними організаціями, які формують попит на випускників кафедри, використання цих зв’язків для інтелектуального, кадрового та матеріального забезпечення навчального процесу, розвитку баз практик, працевлаштування випускників;
 удосконалення змісту робочих навчальних планів з урахуванням професійної спрямованості їх викладання. Зміст та структура дисциплін кафедри повинні враховувати специфіку майбутнього фаху, результати наукових досліджень даної галузі діяльності, а також державні нормативно-правові документи та нормативи МОН України;
 розробка підручників та навчальних посібників з профільних дисциплін кафедри з оновленим змістом, що відповідає моделі підготовки фахівця для роботи у сфері геодезії, картографії та землеустрою з урахуванням міжпредметних зв'язків відповідних спеціальностей;
 розробка та поліпшення навчально-методичної літератури для самостійної позааудиторної роботи студентів;
 розробка методів і технологій дистанційної освіти та створення електронних науково-методичних матеріалів;
 досягнення збалансованості обсягу наукової інформації та відповідних умов і засобів її подання студентам;
 заохочення студентів до самостійної та творчої роботи;
 залучення професорсько-викладацького складу до всіх форм навчально-виховної роботи зі студентами;
 розвиток сайту кафедри, розміщення на ньому навчально-методичних матеріалів, що дозволяють проводити навчання за допомогою різного рівня комп'ютерних технологій;
 удосконалення системи практичного супроводу навчального процесу (практичних занять, занять на виробництві, навчальних, виробничих та переддипломних практик), яка забезпечує високий рівень професійної підготовки фахівців.
6.2. СТРУКТУРА ОРГАНІЗАЦІЇ НАУКОВО-ДОСЛІДНОГО ПРОЦЕСУ, НАУКОВА РОБОТА КАФЕДРИ ЗІ СТУДЕНТАМИ, МІЖНАРОДНІ НАУКОВІ ЗВ’ЯЗКИ
Наукова діяльність кафедри геодезії та картографії має зосереджуватись на перспективних напрямах наукових досліджень, основними з яких є:
 дослідження теоретичних та прикладних картосеміотичних основ моделювання стану навколишнього середовища започаткованих проф. В.О.Шевченко (к.геогр.наук Н.О. Полякова);
 розвиток метатеорії класифікування множини географічних зображень (к.геогр.наук Т.М. Курач);
 теорія і практика геоінформаційного тематичного картографування (д.геогр.н. Е.Л. Бондаренко);
 розробка та удосконалення картографічної компоненти навчальних програм з географії для загальноосвітніх навчальних закладів України (д.геогр.наук, доц. Л.М. Даценко);
 розробка та удосконалення навчальних картографічних посібників з географії та історії для загальноосвітніх навчальних закладів України (д.геогр.наук, доц. Л.М. Даценко, к.геогр.наук В.І. Остроух);
 географічне дослідження застосування топонімічної системи в картографії (к.геогр.наук Т.В. Дудун);
 геодезичні та фотограмметричні дослідження пам'ятників природи, архітектури, археології, культурної і історичної спадщини (к.т.н. В.В. Білоус, С.П. Боднар);
 дослідження тривимірних реалістичних картографічних моделей (к.геогр.наук А.В. Орещенко).
Для забезпечення оптимального поєднання науково-дослідного та навчально-виховного процесу кафедри планується:
 посилення зв’язків із підприємствами та організаціями – потенційними роботодавцями для випускників кафедри геодезії та картографії;
 поглиблення творчої співпраці з вченими інституту географії НАН України за напрямами наукових досліджень кафедри;
 посилення роботи з підготовки і публікації результатів наукових досліджень у міжнародних наукових журналах та презентації їх на міжнародних наукових форумах;
 участь в організації та проведенні Всеукраїнських та міжнародних наукових конференціях;
 підпорядкування тем курсових, бакалаврських, магістерських робіт напряму та спеціальностям підготовки;
 залучення студентів до виконання наукової тематики кафедри при написанні кваліфікаційних робіт;
 сприяння талановитим студентам у написанні наукових робіт та їх участі у відповідних конкурсах Міносвіти України, НАН України;
 публікування спільних статей студентів, магістрів, аспірантів і викладачів у наукових збірниках і журналах;
 залучення здібних до наукової роботи студентів до навчання в аспірантурі на кафедрі та направлення їх в інші наукові установи;
 налагодження співпраці із зарубіжними університетами з метою залучення викладачів, науковців, аспірантів кафедри до виконання спільних міжнародних наукових проектів;
 забезпечення участі науково-педагогічних працівників кафедри у міжнародних наукових обмінах та конференціях поза межами України.
6.3. ПІДГОТОВКА ПРОФЕСОРСЬКО-ВИКЛАДАЦЬКОГО СКЛАДУ
Станом на 1 листопада 2012 р. на кафедрі геодезії та картографії працює 18 викладачів: з них 16 штатних, 1 внутрішній сумісник та 1 на умовах погодинної оплати. У складі викладачів: 3 доктори географічних наук (разом із завідуючим), 2 викладачі мають вчене звання професора; 13 кандидатів наук з яких 10 мають вчене звання доцента, 5 асистентів, з яких 2 без ступеня. Всі науково-педагогічні працівники кафедри викладають дисципліни згідно зі спеціальностями і кваліфікаціями, що підтверджуються документами вищої атестаційної комісії.
Підвищення якісних характеристик складу кафедри передбачає:
 підвищення потенціалу кафедри шляхом отримання вчених звань доцента та професора;
 підготовка наукових кадрів через аспірантуру і докторантуру як для кафедри «геодезії та картографії» і географічного факультету в цілому, так і для інших вищих навчальних закладів України (за останні роки на кафедрі захищено: у 2010 р. докторська дисертація А.Ю. Гордєєва; 2011 р. докторська дисертація Л.М. Даценко; у 2011 р. кандидатська дисертація А.В. Орещенка; у 2012 р. кандидатські дисертації І.О. Підлісецької, Ю.Б. Смірнова, Н.В. Беби, у 2013-14 рр. плануються захисти кандидатських дисертацій О.Ю. Яценко, С.П. Боднара, О.В. Коренця, М.С. Гордія);
 розробка комплексної програми стажування викладачів у провідних науково-дослідних галузевих установах та НАН України і вітчизняних університетах.
6.4. РОБОТА КУРАТОРІВ
Організація виховної роботи у вищому навчальному закладі віддзеркалює новітні технології виховання студентства, роль та функції куратора академічної групи в управлінні системою позааудиторної виховної роботи, що складається з аналізу і прогнозування, планування та організації, контролю і координації, оцінки та корегування. Робота куратора вищого навчального закладу передбачає свідому, доцільну діяльність щодо навчання, виховання й розвитку студентів. Постійна взаємодія кураторів зі студентами сприяє підвищенню освітнього рівня, активній участі в науковій роботі та громадській діяльності.
Планується активна участь кафедри в усіх напрямах громадської діяльності університету разом зі студентами, для чого будуть залучатися куратори кафедри.
6.5. ПЕРСПЕКТИВНИЙ ПЛАН НАВЧАЛЬНИХ І НАУКОВИХ ПУБЛІКАЦІЙ
Кафедра планує видати впродовж 2012-2017 рр.:
- підручник «Картознавство» (А.М. Молочко, А.П. Божок, В.І. Остроух), 2013 р.;
- монографія «Метатеорія класифікування множини географічних зображень» (Т.М. Курач), 2015 р.;
- монографія «Семіотичні дослідження картографічних творів» (Н.О. Полякова), 2016 р.;
- монографія «Тривимірні реалістичні картографічні моделі: створення і застосування» (А.В. Орещенко), 2014 р.;
- навчальний посібник «Технологія видання карт» (Л.М. Даценко), 2013 р.;
- навчальний посібник «Географічні карти та картографічний метод дослідження» (Л.М. Даценко, Т.В. Дудун, Т.М. Курач, С.В. Тітова,), 2013 р.;
- навчальний посібник «Загальногеографічні карти» (Т.В. Дудун), 2013 р.;
- НМК «Основи геоінформаційних систем і технологій» (підручник та методичні вказівки до практичних робіт на CD), (Л.М. Даценко, В.І. Остроух), 2013 р.
7. ОСНОВНІ УМОВИ УСПІШНОГО ЗДІЙСНЕННЯ ПРОГРАМИ
Запропонована програма може бути успішно реалізована в контексті оптимізації навчально-виробничого процесу, приведення у відповідність з нормами кількості аудиторних годин, читання лекцій на потоках і в академічних групах, а також у разі забезпечення заявок кафедри на підготовку кадрів через аспірантуру і докторантуру.

Програма розвитку кафедри підготувала в.о. завідуючого кафедри геодезії та картографії д.геогр.н. Даценко Людмила Миколаївна.

Обговорено та прийнято за основу рішенням кафедри (витяг із протоколу засідання кафедри № 8 від 7 грудня 2012 року).


Інформаційно-обчислювальний центр університету

© Всі права захищені 1995-2024