Новини

 

КРЕАТИВНІСТЬ І ТВОРЧІСТЬ: НАУКОВИЙ ПІДХІД

01.06.2009

28-29 травня 2009 року в м. Києві відбувся І Міжнародний науковий конгрес „КРЕАТИВНІСТЬ І ТВОРЧІСТЬ". Провідні спеціалісти в галузі психології, педагогіки, філософії та соціології творчості з України, Росії, Польщі, США впродовж двох днів роботи конгресу обговорювали питання, пов’язані з кваліфікацією, дослідженнями та вимірюваннями креативності і творчості; розвитком творчого потенціалу особистості та проблемами обдарованості; застосуванням відповідних наукових надбань в освітній сфері, діяльності сучасних організацій, практичній психології та психотерапії.
Організаторами конгресу виступили Міністерство освіти і науки України, Академія педагогічних наук України, Київський національний університет імені Тараса Шевченка, факультет психології КНУ імені Тараса Шевченка, Інститут вищої освіти АПН України, Міжнародна експертна агенція "Консалтінг і тренінг", журнал "Психологія сьогодні".
Доповідачами конгресу стали понад 150 науковців, викладачів ВНЗ, освітян, практикуючих психологів. Про інтерес до тематики конгресу свідчить і значна кількість учасників заходу.
Пленарне засідання конгресу повною мірою засвідчило широкомастабність проблематики та представницький рівень заходу.
Дослідження соціально-економічної, державотворчої місії креативності та творчості представив в межах пленарного дослідження Ушаков Д.В., д-р психологічних наук, професор, зав.лабораторії Іституту психології РАН (Москва, Росія). Результати даних досліджень засвідчили тісний взаємозв’язок прогресивного розвитку суспільства і держави за умови розвитку креативності та творчих здібностей навіть незначної частини населення.
Український науковець Моляко В.О., д-р психологічних наук, професор, академік АПН України, зав. Лабораторії психології творчості Інституту психології ім. Г.С.Костюка присвятив свою доповідь поетичній психології творчості, продемонструвавши значний психотерапевтичний потенціал поезії.
Воронін А.Н., д-р психологічних наук, професор, Інститут психології РАН (Москва, Росія) представив ґрунтовну доповідь, присвячену імпліцитним теоріям креативності: проблемам визначення, кваліфікації та критеріїв цього феномену в різних соціально-психологічних середовищах: загальноосвітні заклади, коли творчості, поп-культура тощо.
Представник факультету психології Київського національного університету імені Тараса Шевченка, д-р психологічних наук, професор кафедри соціальної психології та психології розвитку Коваленко А.Б. загострила увагу учасників конгресу на проблемах емпіричних досліджень у психології творчості.
Широку низку проблем, пов’язаних з розвитком обдарованості, реалізацією та адаптацією обдарованих дітей та освітніми стратегіями розвитку обдарованості означила в межах своєї доповіді Юревич В.С., канд.психол.наук, ст.н.с., зав. Лабораторією обдарованості Московського міського психолого-педагогічного університету, Почесний працівник вищої професійної освіти РФ, Лауреат премією Уряду РФ.
Тему обдарованих дітей продовжила ще одна російська доповідачка, канд.псих.наук, доцент кафедри загальної психології факультету психології Московського державного університету імені Михайла Ломоносова Матюшкіна А.О.
Робота конгресу продовжилася після пленарного засідання дводенною роботою п’яти тематичних секцій.
Друга секція об’єднала науковців та практиків, чия діяльність пов’язана з проблемами визначення та вимірювання творчого потенціалу особистості. В межах даної секції обговорювались зокрема питання взаємозв’язку креативного потенціалу особистості та особливостей суб’єктивної картини життєвого шляху, діагностики креативності та обдарованості, креативності як чиннику професійного становлення фахівця та складової творчого потенціалу представників різних професій тощо.
Питанням розвитку креативності була присвячена третя секція. В межах секції була запропонована ціла низка новітніх засобів та підходів для розвитку творчого потенціалу та креативності як у дітей, так і у дорослих. Представлені були зокрема технології креативного кодування інформації, нейропсихологічні практики, спеціальні тренінги, елементи танцювально-рухової терапії, дидактичні ігри, техніки музичної міфотворчості і т.п. Застосування подібних засобів розвитку креативності може успішно застосовуватися в практиці педагогічної діяльності, практичній психології та психотерапії, на сучасних підприємствах, діяльність яких пов’язана з виробництвом інтелектуального, творчого продукту.
Четверта секція охоплювала низку питань, пов’язаних з інтегруванням креативності і педагогічного впливу. Виявлення та розвиток креативних і творчих здібностей дошкільнят, школярів та студентства залишається однією з найбільш значимих завдань сучасної системи освіти. Шляхи вирішення цієї проблеми, запропоновані учасниками даної секції, вражають своєю різноманітністю. Мова йшла передусім про застосування різних інноваційних методик навчання і про створення особливих психолого-педагогічних умов в освітньому процесі. Втім запорукою успішного розвитку творчого потенціалу учнів та студентів має передувати і становлення нового типу педагога: іноватора, лідера, творця. Проблемі підготовки фахівців освітньої сфери була присвячена ціла низка доповідей, представлений на секційних засіданнях.
Феномени креативності і творчості традиційно є об’єктами дослідження багатьох наук: філософії, соціології, психології, педагогіки, культурології. Втім не дивлячись на різні аспекти дослідження творчості, відмінності методологічних підходів та інструментарію, в центрі уваги всіх вищезгаданих наук залишається людина – носій творчого потенціалу, здатний змінювати себе та світ. І успішне вирішення різноманітних проблем пов’язаних з реалізацією творчого «Я» особистості, насправді, можливе лише за умов інтеграції та поєднання зусиль психологів, педагогів, соціологів, філософів – теоретиків і практиків. Центром такого крос-наукового обміну досвідом стала п’ята секція конгресу.
Впродовж роботи Конгресу пройшла широка низка майстер-класів та творчих презентацій, присвячених питанням застосування технік креативності в галузі організаційної психології, психотерапії та психодіагностики, в практиці викладацької діяльності та в галузі педагогічного впливу.
Конгрес «Креативність і творчість» ознаменувався ще однією важливою подією. У рамках Конгресу вперше відбулася Церемонія вручення Міжнародної рейтингової премії України у галузі психології ім. В.А.Роменця. Премія вручається раз на рік представникові психологічної спільноти за найбільші досягнення в галузі історії психології, психології творчості та внесок в гуманістичні дослідження природи людини і суспільства. Лауреатом цьогорічної премії став наш співвітчизник, доктор психологічних наук, професор, академік Академії педагогічних наук України, завідувач лабораторії психології творчості Інституту психології ім. Г.С.Костюка АПН України Моляко Валентин Олексійович за особистий внесок у розвиток психологічної науки та цикл праць з психології творчості.
Діяльність конгресу засвідчила значний інтерес до проблематики, пов’язаної з теорією і можливостями практичного застосування знань щодо феноменів креативності і творчості. Тож відтепер Конгрес «Креативність і творчість» буде внесений до міжнародного реєстру конгресів та конференцій і проводитиметься регулярно – раз на два роки.
За додатковою інформацією звертатися до:
заступника декана з інформаційно-видавничих питань
факультету психології КНУ ім. Тараса Шевченка,
Клименко Ірини Вадимівни

Тел.: 8 (044) 239-32-33
Тел.: 8 (067) 90-80-100
e-mail: ivklimenko@ukr.net


Прес-центр
Інформаційно-обчислювальний центр університету

© Всі права захищені 1995-2024