Новини

 

Як наші студенти здобувають іноземну освіту

11.03.2016
Для підвищення професійного рівня та самовдосконалення студентів і викладачів Болонська декларація підтримала розширення мобільності у 1999 році. В Україні цьому процесу сприяло затвердження Кабінетом Міністрів Положення про порядок реалізації права на академічну мобільність від 12 серпня 2015 року.

На сьогоднішній день українські студенти для навчання за кордоном найчастіше обирають країни Центральної Європи, Прибалтики та Скандинавії. Країни фаворити: Німеччина, Франція, Польща, Литва, Норвегія, Туреччина. Важливо зазначити, що за останні роки збільшилась кількість студентів, які їдуть на навчання до країн Східної Азії.

Для того, щоб поїхати за кордон, потрібно зробити три основні кроки:

Крок 1– обрати країну-резидента. Це відбувається «під впливом» власних бажань, прихильності до культури пропонованої країни, знання місцевої мови (за винятком англомовних країн), рівня проживання в країні. Саме тому на цьому етапі вагому роль відіграє фактор соціального забезпечення: стипендії, пільги, страховий поліс та надання житла для іноземних студентів. Більшість європейських вишів пропонують стипендію на конкурсній основі. Якщо великий конкурс, то до уваги беруться бали в сертифікаті про знання відповідної іноземної мови, презентабельність та перспективність CV (своєрідної презентації власних досягнень і вмінь) або мотиваційного листа. Інколи у закордонних ВНЗ в обов’язковому порядку вимагають рекомендації, щонайменше, від двох викладачів.

Крок 2 – обрати потрібну програму для навчання. Якщо студент їде за кордон на навчання, він обирає навчальну програму, яка відповідає його спеціальності в українському університеті. Таким чином, після повернення студенту мають перезарахувати кредити, здобуті під час навчання в закордонному університеті. Найчастіше пошуком програм займаються самі студенти, проте цей процес є дуже складним і довготривалим. Саме тому нещодавно було зроблено прогресивний крок стосовно цієї проблеми – за ініціативою ректора Університету було створено Відділ академічної мобільності, який активно допомагає студентам під час поїздок за кордон.

Крок 3 – оформлення документів. Після того, як студент обрав закордонний ВНЗ, програму для навчання, отримав запрошення, йому потрібно оформити документи. Подання документів відбувається через їх попереднє надсилання копій на електронну пошту закордонного навчального закладу та оригіналів – через відділення зв’язку. Ця процедура є стандартною для більшості навчальних закладів. Досить затратною процедурою є «апостилювання», тобто переклад документів та їх нотаріальне посвідчення, яке триває близько місяця. Обов’язковим документом є страховий поліс. Для його оформлення найчастіше потрібно звертатись до туристичних фірм або банку.

Наступним етапом оформлення є отримання студентських квитків, дозволу на проживання, банківських рахунків (якщо навчаєшся на програмі стипендій) та податкової документації. Із більшістю документів допомагають навчальні заклади країни-резидента, дозвіл на проживання, як правило, оформлюється через посольство або в поліції. У багатьох країнах існують програми електронної реєстрації.

Дуже часто студенти не звертають увагу на те, що для поїздки за кордон потрібно оформити документи і у навчальному закладі України. Завдяки Відділу академічної мобільності порядок подачі документів став юридично більш обґрунтованим та відповідає європейським стандартам. Також процес мобільності супроводжується фаховими консультаціями і наданням всієї необхідної інформації в найкоротший термін, часто дистанційно. Новинкою Відділу є опція пошуку та підбору програм для тих, хто хоче поїхати за кордон на навчання/ стажування. Наявність програм подвійних дипломів та студентського обміну між КНУ та іноземними ВНЗ значно спрощує процес вступу та дозволяє не складати мовний тест за умови, що бал за державний іспит задовольняє вимоги іноземного навчального закладу.

Як і будь-який процес, навчання за кордоном має свої переваги та недоліки.

До переваг студенти зараховують:
• свободу студента в обранні дисциплін, визначенні тематики робіт та наукового спрямування;
• відсутність предметів, які не стосуються спеціальності;
• двосторонню комунікацію – викладачі готові вислухати думку студента, дати відповіді на запитання;
• можливість вносити нові теми та змінювати навчальну програму;
• сучасні підходи до навчального процесу;
• високоякісне технічне забезпечення та постійний доступ до інформаційних баз;
• велику увагу до новинок в обраній сфері, перевагу практичної складової навчання над теоретичною, яка забезпечується присутністю добірного інтернаціонального викладацького колективу з чималими практичними навичками та досягненнями.
Під час навчання на теренах Європи, студенти відзначають велику вмотивованість в отриманні знань, а не «сліпе гоніння» за оцінками. Це спричинено тим, що більшість закордонних ВНЗ не мають сталої системи оцінювання і звертають більшу увагу на якість виконаної роботи. Важливою є підготовка до іспитів та виконання семестрових робіт, які проходять серйозну перевірку.

Недоліками студенти вважають те, що:
• викладачі можуть переходити на місцеві мови, і для іноземних студентів навчальний процес стає незрозумілим;
• закордонні викладачі не знають своїх студентів в обличчя, тому є велика ймовірність того, що іспит за студента може складати інша людина.

Після повернення на Батьківщину більшість студентів стверджують, що українська освіта є досить конкурентноздатною і не поступається європейській. Наші студенти використовують можливість навчання за кордоном як новий, цікавий і корисний досвід, перспективи та розширення світобачення.

Денис Антончик, Відділ академічної мобільності КНУ

Центр комунікацій

Інформаційно-обчислювальний центр університету

© Всі права захищені 1995-2024