Новини

 

Виступ Міністра освіти і науки на засіданні Кабінету Міністрів України

23.09.2009
Виступ Міністра освіти і науки І. О. Вакарчука

на розширеному засіданні Кабінету Міністрів України під час розгляду питання

\"Про сучасний стан вищої школи, актуальні проблеми розвитку галузі та шляхи їх вирішення\"





Вельмишановна пані Прем\'єр-міністр!

Шановні колеги!

Шановні Пані та Панове!



Реформи, які ми сьогодні проводимо у нашому освітньому просторі, підпорядковані головній меті - підвищенню якості освіти. Ми усвідомлюємо, що лише у тісній співпраці із академічною громадськістю, незалежними громадськими інституціями можливий якісний поступ. І свідченням практичної реалізації принципу державно-громадського управління освітою та відкритості політики Уряду є нинішнє засідання, в якому беруть участь ректори провідних університетів країни, члени Спілки ректорів вищих навчальних закладів. Крім того, всі без винятку проекти урядових рішень, які ми сьогодні пропонуємо до вашої уваги, пройшли широке громадське обговорення.



Враховуючи те, що реформи у вищій школі мають великий резонанс у суспільстві, широко висвітлюються медіа, пропоную лише дуже коротко зосередитися на досягнутих результатах і окреслити пропоновані сьогодні подальші кроки.



Одним з головних здобутків стало суспільне визнання всеохопного зовнішнього незалежного оцінювання, яким держава гарантує виконання норм Конституції щодо забезпечення рівного доступу до вищої освіти. Крім того, ЗНО, як інструмент управління якістю освіти у середній та вищій школі, дозволяє коригувати рівень підготовки вступників та створювати дієві стимули до здобуття вищої освіти з пріоритетних для держави напрямів. У зв\'язку із цим новими Умовами прийому передбачено обов\'язкове тестування з математики або історії України.



Велика увага приділена реформуванню стандартів вищої освіти, зокрема в галузі природничо-математичної та гуманітарної освіти, підготовки вчителів та післядипломного навчання.



Суттєво розширено автономію університетів: вони самостійно затверджують навчальні плани, беруть участь у формуванні державного замовлення. Визначено низку провідних університетів, які мають право самостійно встановлювати обсяги прийому, визначати нормативи чисельності науково-педагогічних працівників; видавати дипломи про вищу освіту власного зразка; ухвалювати остаточне рішення щодо присудження наукових ступенів та присвоєння вчених звань.



Водночас ми маємо дотримуватися єдиних вимог до організації вступної кампанії, незалежно від статусу чи форми власності навчального закладу. Суспільство не сприйме вже ні розширення категорій пільговиків, ні особливих абітурієнтів для кожного навчального закладу окремо, ні інших модифікацій. Наша мета досягнута - громадськість бере участь в управлінні освітою і підтримала реформи Уряду.



Цьогоріч змінено принципи державного замовлення на підготовку фахівців - відтепер держава зосереджує його у провідних університетах з високою якістю знань і відповідною спеціалізацією. Хоча не всі керівники вищих навчальних закладів це усвідомили і через різних високопосадовців \"совєтськими\" методами тиску на Міністра та відповідальних працівників міністерства намагалися зруйнувати нову систему.



Для забезпечення високої кваліфікації науково-педагогічних кадрів вищої школи значно підвищено якісні вимоги до надання вчених звань професора і доцента, зокрема щодо обов\'язкової підготовки та видання підручників та посібників. Крім того, запроваджено нові процедури надання грифа Міністерства освіти і науки підручникам та посібникам для студентів з обов\'язковим незалежним закритим рецензуванням рукописів. Це різко, у декілька разів, збільшило кількість підручників з усіх дисциплін і особливо з технічних, з яких, як говорив дехто, нібито не було україномовної термінології (насправді ця термінологія розвивається вже 150 років). Вимога щодо забезпечення студентів сучасними підручниками включена також до контракту з керівниками вищих навчальних закладів.



Наголошу, що забезпечення виконання вимоги Конституції щодо навчання державною мовою залишається одним із головних пріоритетів діяльності міністерства.



Сьогодні активно за участі громадськості обговорюються попередні результати дослідження якості освіти через моніторингові опитування \"Викладач очима студентів\".



Міністерство взяло під особливий контроль не лише якість освітніх послуг, але й якість оцінювання знань студентів, яка повинна відповідати європейським стандартам та вимогам Болонського процесу. Зроблено дієві кроки щодо покращення академічної мобільності, зокрема з вересня цього року запроваджено \"вільну траєкторію\" у вивченні студентом гуманітарних та соціально-економічних дисциплін. Таким чином ми радикально змінили підхід до професійної складової вищої освіти, збільшивши її частку, і разом з тим надали можливість студенту самостійно формувати світоглядну частину змісту своєї освіти.



З 2008 року через мережу УРАН забезпечено прямий доступ українським вченим провідних університетів до світових наукових повнотекстових інформаційних ресурсів.



Встановлено вимогу до університетів та їх керівників (шляхом внесення відповідних позицій у контракт) щодо безумовного забезпечення безбар\'єрного доступу осіб з особливими потребами до вищої освіти.



Радикально припинено вульгарну практику ліцензування та акредитації, яка вже досягала страхітливого рівня безвідповідальності, розмитості критеріїв та неправдивої інформації про навчальні заклади. Максимально підвищено контроль за виконанням вищими навчальними закладами ліцензійних вимог.



Подальша швидка трансформація вищої освіти неможлива без:



прийняття нового закону \"Про вищу освіту\",

знаходження місця в національній освітній системі такому новому явищу, як дослідницький університет,

окреслення параметрів, які дозволяють цьому типу навчальних закладів втілювати властиву їм місію та поставити науку на достойне місце в університетському житті,

надання акредитації ролі реальної технології покращення якості вищої освіти,

приведення української практики академічної мобільності та участі студентів в управлінні вищою школою у відповідність до європейських стандартів;

затвердження додатка до диплому європейського зразка, що необхідно зробити спільно з Міністерством праці і соціальної політики та представниками роботодавців.

Шановні колеги!



І. Прийняття нового закону \"Про вищу освіту\"



Прийняття нового закону \"Про вищу освіту\" забезпечить міцний ґрунт для всіх наших новацій та реального входження вітчизняної вищої школи до світового та європейського освітньо-наукового простору.



Законопроект розроблено Міністерством освіти і науки з участю провідних вищих навчальних закладів України. З червня 2008 року він пройшов широке громадське обговорення, його зміст спрямований на врегулювання суспільних відносин у галузі навчання, виховання, професійної підготовки.

Проектом закону визначено такі типи вищих навчальних закладів: університет (класичний, профільний), академія, коледж, професійний коледж та визначено вимоги для них.

Внесено суттєві зміни в структуру вищої освіти; вилучено освітні рівні вищої освіти (неповна вища освіта; базова вища освіта; повна вища освіта).



Включено освітньо-науковий рівень доктора філософії, вилучено освітньо-кваліфікаційний рівень спеціаліста.



Вилучено поняття рівнів акредитації вищих навчальних закладів.



У новій редакції викладено статтю 26 \"Національний вищий навчальний заклад\", де для національних вищих навчальних закладів суттєво розширено автономію та академічні свободи.



З метою подальшого розвитку автономії та громадського самоврядування вищих навчальних закладів до управлінських структур ВНЗ різних рівнів включено представників від органів студентського самоврядування (не менше десяти відсотків).



До статті 44 включено норму щодо обов\'язковості проходження зовнішнього незалежного оцінювання знань осіб, які бажають здобувати вищу освіту на базі повної загальної середньої освіти.



Встановлено ряд нових норм фінансової діяльності вищих навчальних закладів: надано право відкривати рахунки, в тому числі депозитні, користуватися банківськими кредитами, не застосовувати тендерні процедури на здобуття вищої освіти, встановлювати розміри плати за навчання.

Законом передбачено сприяння академічній мобільності студентів, які навчаються за спільними з іноземними вищими навчальними закладами програмами.

Закон потрібно прийняти - без цих змін, як би ми не підбадьорювали себе криками, ми не увійдемо до освітнього простору Європи.



ІІ. Дослідницький університет

Не менш важливим є прийняття Урядом постанови \"Про затвердження Положення та Критеріїв діяльності дослідницького університету\".



Надання статусу дослідницького університету окремим провідним вищим навчальним закладам забезпечить поєднання навчального процесу з проведенням наукових досліджень, інноваційною діяльністю відповідно до європейського принципу підготовки наукових кадрів \"навчання через дослідження\", а також створення та функціонування дієвих форм високоякісної підготовки кадрів вищої наукової кваліфікації (кандидатів, докторів філософії в галузі і докторів наук) з високим показником успішно захищених дисертацій.



Поява в національному освітньому просторі таких університетів є справою надзвичайно відповідальною, в якій ми не повинні йти на жодні компроміси. Лише суворе і непохитне дотримання критеріїв діяльності таких закладів, регулярна верифікація відповідності їм, дозволить поставити цю провідну групу університетів на належне їм місце в українській вищій школі.



Лише високий науковий потенціал університетів та результативність досліджень мають зумовлювати розширення кола цих закладів. Особливо хочу підкреслити - це за жодних умов не має залежати від лобістських можливостей керівників університетів, їх близькості до тих чи інших гілок влади, інших політичних обставин.



Водночас надання цього високого статусу засвідчить дієву позицію держави в протекції української вищої школи та науки. І які би заклинання ми не говорили, без міцної державної фінансової підтримки ми не матимемо жодного шансу для створення українських \"кембриджів\", \"сорбонн\" та \"гарвардів\".



Реальні механізми фінансування програм розвитку, забезпечення фінансової та інституційної самостійності провідних університетів країни, розширення можливостей у виконанні міжнародних проектів і програм у співпраці із іноземними університетами-партнерами - все це передбачено проектом Положення, яке нині представляємо до вашої уваги.



Наголошу, що ми розпочинаємо підтримку дослідницьких університетів з 2011 року, коли вже, сподіваюся, в таких масштабах кризи не буде, і університети матимуть ще 5 років, щоб повною мірою використати можливості, які їм надасть держава.



Підкреслюємо, що статус \"дослідницького\" не \"пожиттєвий\". Через сім років після присвоєння його потрібно підтвердити за усіма без винятку параметрами, або втратити його.



ІІІ. Наука в університетах



У контексті подальшого розвитку наукової діяльності в університетах та надання окремим з них статусу дослідницького Міністерство освіти і науки пропонує на ваш розгляд проект постанови Кабінету Міністрів України \"Про внесення змін до Державної цільової науково-технічної та соціальної програми \"Наука в університетах на 2008-2012 роки\"\".



Реальний крок до входження в європейський освітній та науковий простір в рамках цієї Програми нині вже здійснено. Вона пропонує інструментарій для введення об\'єктивної диференціації між тими вищими навчальними закладами, які покликані бути якісними ретрансляторами уже набутої суспільством суми знань, і тими, які цю суму знань примножують під час власної науково-навчальної діяльності.



Разом з тим аналіз виконання завдань Програми у 2008 році засвідчив, що можна значно підвищити її ефективність, якщо буде урізноманітнено організаційно-структурні форми та збільшено кількість учасників Програми.



З цією метою пропонуємо внести ряд змін, які передбачають розвиток базових структур університетів дослідницького типу - науково-навчальних центрів. Такі зміни різко розширять можливості розвитку університетської науки.



IV. Стажування молодих учених в Україні та за кордоном



Відомо, що академічна мобільність (насамперед молодих учених) є однією з основних, якщо не головною, вимогою Болонського процесу, що створює можливості для розвитку особистості, посилення співпраці науковців та наукових установ на міжнародному рівні і в межах України, покращення якості вищої освіти і дослідницької діяльності.



Вирішення цього питання міністерство вбачає у прийнятті постанови Кабінету Міністрів України \"Питання стажування аспірантів, докторантів, наукових, науково-педагогічних працівників у провідних університетах та наукових організаціях в Україні та за кордоном\".



Пропонованим актом затверджується Положення про стажування молодих учених, яке надає значно більші можливості, визначаючи мету, завдання, термін стажування, можливі джерела фінансування та загальні вимоги до його організації.



V. Нові вимоги та процедури акредитації



З метою встановлення більш високих і не розмитих вимог до результатів діяльності вищих навчальних закладів і водночас значно прозоріших процедур акредитації Міністерством освіти і науки розроблено проект постанови Кабінету Міністрів України про внесення змін до Положення \"Про акредитацію вищих навчальних закладів, напрямів підготовки і спеціальностей у навчальних закладах\", який вносимо на ваш розгляд.



Цей проект - важливий черговий крок у приведенні вітчизняної системи забезпечення якості освітніх послуг до європейських вимог. Крім того, у проекті запропоновано ряд нововведень.



Зокрема, передбачено впровадження локальних систем управління якістю у вищих навчальних закладах, їх відповідну сертифікацію за міжнародними стандартами. Вперше запропоновано введення громадської акредитації як механізму визнання рівня підготовки професійною спільнотою.



Проектом постанови суттєво спрощено процедуру та водночас встановлено нові значно суворіші вимоги, за умови виконання яких вищий навчальний заклад може бути акредитованим, отримати статус наукової установи, яка може претендувати на державну підтримку.



Також представляємо до вашої уваги:



А. Проект постанови Кабінету Міністрів \"Про внесення зміни до переліку спеціальностей, за якими здійснюється підготовка фахівців у вищих навчальних закладах за освітньо-кваліфікаційним рівнем молодшого спеціаліста\".



B. Проект розпорядження Кабінету Мінстрів України \"Про підписання Меморандуму про взаєморозуміння в галузі освіти між Урядом України та Урядом Федеративної Республіки Бразилія\".



C. Проект розпорядження Кабінету Мінстрів України \"Про підписання Угоди між Кабінетом Міністрів України та Урядом Литовської республіки про взаємне академічне визнання кваліфікацій, що надають доступ до вищої освіти, кваліфікацій вищої освіти та наукових ступенів\".



VI.



І насамкінець хочу звернути вашу увагу на проблему участі студентів та органів їх самоврядування в управлінні вищою школою.



Цьому відповідає ідея створення Студентської ради при Кабінеті Міністрів України. Певну модель такої структури Міністерство освіти і науки України опрацювало через неодноразовий відкритий діалог щодо вирішення нагальних і перспективних питань з представниками студентських та молодіжних організацій. Студенти мають природне право брати участь в організації свого життя у вищому навчальному закладі.



В результаті тривалого обговорення, врахування пропозицій всіх молодіжних та студентських організацій - учасників цього діалогу, визначено принципи формування та головні пріоритети діяльності Студентської ради, які сформульовано у Положенні, що пропонується до вашої уваги.



Шановні Пані та Панове!



Для України радикальні реформи означають встановлення високої планки освітніх стандартів, досягнення нової якості вищої освіти, як необхідної умови підвищення конкурентоспроможності України, і як наслідок - поліпшення рівня та якості життя наших громадян.



Ми подаємо на ваш розгляд проекти відповідних документів і просимо їх підтримати.



Дякую за увагу!







Інформаційно-обчислювальний центр університету

© Всі права захищені 1995-2024