Новини

 

МОН та університети об’єднали зусилля для збереження якості освіти

16.04.2020

 

Онлайн-нарада з питань функціонування вищої освіти за участі очільників Міністерства освіти та науки України й 50-ти керівників закладів вищої освіти відбулася 16 квітня 2020 року.

Першою до учасників звернулася в. о. міністра освіти Любомира Мандзій, яка зауважила, що наразі є підстави вважати, що завершення навчального року відбуватиметься дистанційно, тому важливо подбати про якість університетської освіти в умовах карантину, а також уже зараз визначитися з формами проведення екзаменаційних сесій та атестацій студентів. За її словами, остаточне рішення щодо термінів карантину Уряд планує прийняти в наступну середу, тому університети повинні бути готовими до будь-якого варіанту розгортання подій. Любомира Степанівна висловила впевненість, що завдяки спільним зусиллям Міністерства й керівників ЗВО буде вироблено ефективне рішення поведінки в ситуації, що склалася у зв’язку з пандемією коронавірусу.

Про особливості дистанційного навчання в період карантину говорив заступник міністра освіти та науки Єгор Стадний. Він зауважив, що більшість університетів впоралися з переходом на онлайн-навчання, особливо ті, хто до того мав відповідні платформи й технічні можливості. Інші доклали зусиль, аби методично й технічно допомогти викладачам і студентам справитися з труднощами. Також заступник міністра наголосив на необхідності постійної роботи із вивчення досвіду дистанційного навчання, адже цьогорічна нетипова ситуація спровокувала не лише нові виклики, але й сформувала нові можливості. За словами Єгора Стадного, Міністерство освіти моніторить ситуацію, вивчає результати проведених опитувань, виявляє успішний досвід і проблеми. Серед основних труднощів респонденти називають перенавантаженість. Більшість зіткнулися з тим, що дистанційна освіта не зменшила навантаження, а навпаки – збільшила його. Зокрема, для студентів суттєво зросла кількість письмових робіт через намагання підмінити ними практичні заняття. Така форма, за словами замміністра, загрожує зниженню якості робіт, на що слід звернути увагу й виробити якесь прийнятне рішення.

Ще одним болючим питанням, на думку Єгора Стадного, залишається неможливість перенесення в дистанційний режим лабораторних занять, проходження студентами різних видів практики. Головне – не знижувати якість освіти. Це питання потребує окремого розгляду й прийняття зваженого рішення. Не менш важливою проблемою, у ситуації з карантином, є написання й захист дипломних робіт, адже у студентів виникають труднощі з доступом до бібліотек і архівів. Тому важливо звернути увагу наукових керівників на недопущення профанацій у випускових роботах.

До дискусії долучились і ректори університетів. Зокрема, у своєму виступі ректор Київського національного університету імені Тараса Шевченка Леонід Губерський подякував Міністерству освіти та науки України за можливість обговорення нагальних проблем, привітав усіх учасників наради, запевнив, що в такий непростий час на університети покладено неймовірно велику відповідальність. Леонід Васильович наголосив, що здоров’я всіх учасників освітнього процесу є в безумовному пріоритеті, але університети зобов’язані забезпечити своїм студентам реалізацію їхнього права на якісне навчання в умовах карантину. Ректор КНУ також зауважив: «Наразі важливою є довіра до університетів, надання їм більшої автономії, але без зняття відповідальності за прийняті рішення. Ми переживали різні часи, упевнений, що впораємося і з цим!».

Звернулися до учасників онлайн-зустрічі й Петро Куліков, ректор Київського національного університету будівництва і архітектури, Олександр Співаковський, ректор Херсонського державного університету, Станіслав Ніколаєнко, ректор Національного університету біоресурсів і природокористування України, Геннадій Півняк, ректор Національного технічного університету «Дніпровська політехніка», і Володимир Мельник, ректор Львівського національного університету імені Івана Франка. У своїх виступах керівники закладів вищої освіти поділилися досвідом запровадження дистанційної освіти у їхніх університетах, подякували за підтримку МОН. Також ректори обговорили низку питань, серед яких: соціальні проблеми, пов’язані з ситуацією подолання пандемії коронавірусу в Україні й світі; питання організації ЗНО, особливо – для магістрів; відсутність у ЗВО медичних працівників; організація чи перенесення студентських практик; діяльність Вчених рад і питання захисту дисертацій; можливість проведення акредитації в онлайн-режимі. Особлива дискусія розгорнулася довкола пропозиції окремих ректорів про відтермінування запровадження Постанови Кабміну № 191 від 3 березня 2020 року про «Деякі питання запровадження індикативної собівартості», якою запроваджується мінімальна ціна контрактного навчання для 38-ми зі 121-ої спеціальності.

Підсумовуючи зустріч, в.о. міністра освіти Любомира Мандзій подякувала за можливість такої конструктивної розмови, запевнила, що й надалі продовжуватиме зв’язок у подібних форматах, а також повідомила новину з позачергового засідання Верховної ради, у якому брала участь, де 339 народних депутатів проголосували «за» ратифікацію угоди про грант від Східноєвропейського Партнерства з енергоефективності та екології (E5P), спрямований на підвищення енергоефективності закладів вищої освіти. Ця угода дозволить 21 університету України суттєво заощаджувати на енергоресурсах і покращити умови праці й навчання, а разом із тим підвищить якість та надійність освітніх послуг.

Єгор Стадний запевнив, що всі пропозиції, озвучені сьогодні, будуть уважно розглянуті Міністерством, проте зауважив, що втілення деяких із них потребують законодавчих змін. Заступник міністра зауважив, що попри всі проблеми ніхто не має права знижувати якість освіти і вживати заходів, що нівелюють здобутки реформи вищої освіти в Україні. Тож усі присутні керівники повинні розуміти, що із завершенням карантину коронавірус не зникне, натомість перед освітянами постане проблема організації навчального року 2020-2021 із урахуванням поточної ситуації.

Продовжуючи тезу про організацію наступного навчального року в умовах пандемії, генеральний директор директорату вищої освіти і освіти дорослих Олег Шаров перелічив особливості, що мусять бути враховані при підготовці нового навчального року, серед яких: збереження соціальної дистанції; розвиток дистанційної освіти; організація харчування й функціонування гуртожитків, за умов ризику захворювання на коронавірус. Також він зауважив, що навчальні плани на наступний рік мають бути скориговані так, щоб зменшити ризики поширення вірусу й забезпечити учасникам освітнього процесу необхідну соціальну дистанцію.

Усі присутні керівники закладів вищої освіти запевнили, що завдяки таким зустрічам відбувається обмін досвідом між Міносвіти й провідними університетами України. Разом із тим було наголошено, що керівництво Міністерства повинно довіряти українським ЗВО, а ті своєю чергою докладуть якнайбільше зусиль для виконання розпоряджень МОН щодо забезпечення якісного освітнього процесу в Україні.

Центр комунікацій

Інформаційно-обчислювальний центр університету

© Всі права захищені 1995-2024