Тест для визначення рівня сформованості компетенції в письмі

Письмо – це знакова система фіксації мовлення, яка дозволяє за допомогою графічних знаків передавати інформацію на відстані і закріплювати її в часі.

Компетенція в письмі – це здатність чітко й точно виражати свої думки в письмовій формі.

За допомогою нижченаведеної таблиці ви можете швидко визначити свій приблизний рівень сформованості компетенції в письмі, оскільки вона містить вимоги, які пред’являються студентам, що вивчали англійську мову з викладачем або самостійно.

Рівень володіння англійською мовою

Компетенція в письмі

A – ЕЛЕМЕНТАРНИЙ КОРИСТУВАЧ

Інтродуктивний
(рівень
«відкриття»)

A1

Може записувати окремі слова і речення, заповнювати нескадну анкету, писати коротку біографічну довідку, писати коротку просту листівку, інструкцію, описувати людей, предмети, події тощо.

 

Середній
(рівень
«виживання»)

A2

Може складати інструкції, описувати події, писати біографії відомих людей, висловлювати власну думку стосовно різних подій тощо.

 


B – НЕЗАЛЕЖНИЙ КОРИСТУВАЧ

Рубіжний
(«пороговий»
рівень)

B1

Може описувати події, демонструючи власне ставлення до того, що відбулося, відбувається або відбуватиметься.

Може написати доповідь-реферат на задану тему, скласти інструкції, рекламу тощо.

Може заповнювати офіційні документи (форми, анкети тощо).

Може писати записки із запитом про надання простої інформації негайного значення, висвітлюючи пункти, які вважаються важливими.

 

Просунутий
(«запороговий»
рівень)

B2

Може писати особисті листи, передаючи різні ступені емоцій та підкреслюючи особистісне значення подій і вражень, а також описувати ситуації, порівнювати, пояснювати будь-що.

Може в письмовій формі поскаржитися на проблему, написати власну газетну або журнальну статтю тощо.

 

C – ДОСВІДЧЕНИЙ КОРИСТУВАЧ

Автономний
(рівень
ефективної
оперативної компетенції)

C1

Може скласти власне резюме, зробити офіційний письмовий запит, написати історію-анекдот, що містить діалог, сформулювати рекомендації щодо розв’язання певної проблеми, скласти рецензію на професійну або літературну працю, поміркувати про майбутнє, нездійснене тощо.

 

Тепер, коли ви вже приблизно знаєте свій рівень сформованості компетенції в письмі, вам буде цікаво перевірити себе за допомогою тесту.

Якщо ви хочете, щоб одержаний результат був точним, виконайте тест лише один раз. У ході виконання тесту не користуйтеся словником!

Ми пропонуємо вам тест п’яти рівнів складності.

Якщо ви безпомилково виконуєте тестові завдання першого рівня (А1), це означає, що рівень сформованості вашої компетенції в письмі може бути середнім (А2) або рубіжним (В1), тому вам потрібно виконати наступні завдання. За умови успішного виконання тестових завдань перших трьох рівнів складності, ви можете вважати, що рівень сформованості вашої компетенції в письмі є просунутим (В2), а можливо й автономним (С1).

Пам’ятайте, що ви маєте право зробити незначну кількість помилок у тесті, але успішним вважається тест, виконаний правильно на 75-100 відсотків.


Part ONE: breakthrough (A1)

The activities and tests are available here:

http://www.readwritethink.org/materials/wordwizard/

http://www.eduplace.com/tales/content/wwt_005.html

http://www.englishquest.tw/Spelling_level1.php?lang=1

http://www.readwritethink.org/materials/acrostic/

http://www.readwritethink.org/materials/comic/index.html

http://www.readwritethink.org/materials/construct/index.html

http://www.readwritethink.org/materials/letter_generator/

http://www.readwritethink.org/materials/picturematch/

http://www.readwritethink.org/materials/stapleless/index.html

http://www.rong-chang.com/writing/scrambled_past.htm

http://www.rong-chang.com/writing/scrambled_present_continuous.htm

http://www.rong-chang.com/writing/scrambled_simple_present.htm

http://www.rong-chang.com/writing/yes_no_questions01.htm

Part TWO: waystage (A2)

The tests are available here:

http://www.examenglish.com/PET/PET_writing.htm

http://www.examenglish.com/PET/PET_writing_part1.htm

http://www.rong-chang.com/writing/reported_speech.htm

Part FOUR: Threshold (B1)

The tests are available here:

http://www.edufind.com/english/englishtests/english_tests1.cfm?TestID=15&TestName=Word%20Order

http://www.edufind.com/english/englishtests/english_tests1.cfm?TestID=36&TestName=Word%20Order

http://www.studyguidezone.com/sat_writing.htm

Part FIVE: Vantage (B2)

The tests are available here:

http://www.examenglish.com/FCE/FCE_writing.htm

http://www.studyguidezone.com/ged_writing.htm

http://www.iq.poquoson.org/2005vasol/eocwri/eocwri05.htm

Part SIX: Effective operational proficiency (C1)

The tests are available here:

http://www.compass-test-practice.com/compass-writing-sample.htm

http://www.praxiswriting.com/

 

Тепер можна приступити до виконання рівневого тесту.

ENGLISH WRITING PLACEMENT TEST

Fill in the form

Part One: General Information About You

Today’s Date _____________________

Mr.

Mrs.

Ms.

Miss

(Please circle one and print information requested below.)

Name

_____________________________________________________________

 

                              First                                                       Last

Street _____________________________________

Apt# ___________________

City ______________________________________

State/Province____________

Country __________________________________

Zip/Postal Code ___________

Email Address: ____________________________________________________

Age (check one):

___ 14 - 16

___17 - 21

___ 22 - 29

 
 

___ 30 - 39

___ 40 - 49

___ 50 - 59

___ 60 +

Home telephone:

(_______)_____________________________________________

Your occupation:

_____________________________________________________

Education (check one):

 

___ some high school

___ college graduate

 
 

___ high school graduate

___ some post-graduate

 
 

___ some college

___ post-graduate degree

 

Special interests/hobbies:_______________________________________________

Which book have you enjoyed recently?_____________________________________

What magazines/newspapers do you read? __________________________________

Start writing

Part One (cont.): Why are you interested in writing?

In a brief paragraph, give us some background on your interest in writing. How long have you had this interest? How did it develop?

______________________________________________________________________

______________________________________________________________________

______________________________________________________________________

______________________________________________________________________

______________________________________________________________________

Part Two: Think like a writer

An essential task for any writer is careful observation. The people you write about must “come alive on the page.” In this exercise, select the important details that distinguish the person you’re describing. In 30-50 words, describe one of the following:

  • a person in a long supermarket line with an inept clerk at the checkout counter
  • a member of your family trying to deal with a cantankerous relative.
  • a person telling his/her spouse about a promotion

Tip: Look for facial expressions, gestures, body language, and clothing style; listen for voice inflections.

Example:
Bundled in a hairy overcoat, the man drummed his fingers on a box of oatmeal, tapped his feet, rolled his eyes, and set his lips in a thin straight line. Finally, he shrugged. Muttering something inaudible, he stomped off, abandoning his crammed shopping cart.

______________________________________________________________________

______________________________________________________________________

______________________________________________________________________

______________________________________________________________________

______________________________________________________________________

Part Three: Tap into your experience

Many beginning writers start with what they know. Over the years, your job, reading, education, training, hobbies, and interests have given you a wealth of knowledge. Capitalize on what you know by turning that information into a how-to.

Write step-by-step instructions to show a reader how to do something that you know well. Choose a skill that can be described briefly, perhaps in 10 steps. Select from the list below, or use a topic of your own.

Suggestions:

  • how to bait a hook for trout
  • how to change a tire
  • how to make a fried egg sandwich
  • how to prune a rosebush
  • how to make pastry dough

Tip: You don’t have to be serious. A light touch can be effective and entertaining.

Title: How to___________________________________________________________

______________________________________________________________________

______________________________________________________________________

______________________________________________________________________

______________________________________________________________________

______________________________________________________________________

Part Four: Focus on a subject to write about

In this part, you will take another step toward becoming a writer. To begin, think of several events that you have experienced or observed. They can be funny, annoying, or heartfelt.

You may think of your first date, a holiday celebration, a championship game, a childhood escapade, or an incident involving your first car. The person involved may be you or someone you know.

Now, on the following lines, make a list of three to five of these events that you could write about.

______________________________________________________________________

______________________________________________________________________

______________________________________________________________________

______________________________________________________________________

______________________________________________________________________

Now continue this writing experience in Part 6.

Part Five: Write from your life

Look back at the events you listed in Part 5. Think about how you could write about each of them in a way that would allow readers to share what you experienced or observed. Now choose the one event that you most want to write about. As you think about it, consider the following:

  • What happened?
  • Where did it take place?
  • Who was involved?

Tip: Not all details are necessary. Choose those that will make this event memorable to your reader. (No poetry, please.)

It’s best to outline your idea and write the first draft on a separate piece of paper. Your final draft should be between 250 and 500 words.

We’ll be looking for originality, style, and your aptitude for conveying ideas and feelings. Grammar and punctuation are important, of course, but our main interest in this exercise is how you express yourself.

______________________________________________________________________

______________________________________________________________________

______________________________________________________________________

______________________________________________________________________

______________________________________________________________________

Finally, choose a title

Most aspiring authors spend too much time worrying about a title. Our advice to you is this:

  • Don’t spend more than three minutes choosing your title for Part 5. Make it a tentative or “working” title. Editors usually change it anyway.
  • The idea for your title should come directly from the story. In fact, the words for your title can probably be found in the story itself.
  • If possible, choose a title that makes the reader want to know more.
  • With this in mind, choose a working title for Part 5, and enter it below.

Working title for Part 5

Тест також можна виконати й перевірити в мережі Інтернет:

http://www.longridgewritersgroup.com/aptitude_part1.htm

Тим, хто бажаєте сформувати й розвинути навички та вміння письма, пропонуємо ігри та вправи різних рівнів складності, які можна знайти за такими Інтернет-адресами:

Англійська мова

http://www.bbc.co.uk/schools/ks2bitesize/english/writing.shtml

http://www.ego4u.com/en/cram-up/writing

http://www.mrshurleysesl.com/englishpractice.html#readingwriting

http://www.bbc.co.uk/schools/starship/english/games/story_plant/small_sound/standard.shtml

http://www.eslwonderland.com/links/reading_writing.htm

Французька мова

http://www.ciel.fr/apprendre-francais/preparation-examen/comprehension-test.htm

http://www.france.catsfamily.net/main/sub.php?rub=JL4

Німецька мова

http://uploader.wuerzburg.de/rechtschreibreform/a-tests.html

Information and Computer Centre of University

© All rights reserved 1995-2024