Відкриття ВІРГО-центру в Астрономічній обсерваторії

29.01.2013
22 січня в Астрономічній обсерваторії відбулося відкриття ВІРГО-центру (віртуальна рентгенівська та гамма-обсерваторія), завдяки якому науковці університетської обсерваторії матимуть можливість опрацьовувати спостереження космічних телескопів у широкому діапазоні електромагнітного спектру – від радіо до гама-діапазону. У відкритті центру взяли участь проректор з наукової роботи проф. Вижва С.А., президент Української Астрономічної Асоціації академік Яцків Я.С., голова Наукової ради з проблеми “Астрономія” Відділення фізики і астрономії НАН України академік Шульга В.М., співробітники Астрономічної обсерваторії і Головної астрономічної обсерваторії НАНУ.
Сучасні астрофізичні дослідження дають важливу інформацію про роль фундаментальних взаємодій в еволюції та формуванні спостережуваної великомасштабної структури Всесвіту, про властивості баріонного (звичайна матерія) та небаріонних (темна матерія і темна енергія) компонентів Всесвіту. Співробітники обсерваторії мають значний досвід використання даних космічних місій для дослідження проблем релятивістської астрофізики, гравітації та космології. За їх ініціативи створено Віртуальну Рентгенівську та Гама-обсерваторію (VIRGO.UA - спільна з ІТФ та ГАО НАНУ, створена за Швейцарським грантом SCOPES) з філіями на фізичному факультеті університету в ІТФ та ГАО НАН України, де забезпечено доступ науковців та студентської молоді до оригінальних даних спостережень діючих космічних апаратів. Останнім часом VIRGO.UA на фізичному факультеті (який значною мірою обслуговується співробітниками АО) перевантажена і не забезпечує наукові потреби обсерваторії. Зауважимо, що початково планувалося створити філію VIRGO.UA також на обсерваторії, але відсутність швидкої лінії зв’язку та сучасного комп’ютерного обладнання унеможливила це.
У грудні 2012 р. за кошти НДЧ було придбано комп’ютерне обладнання для створення ВІРГО-обсерваторії та астрономічне монтування, яке дозволяє створити телескоп з швидким і точним наведенням для наземного супроводу космічних місій. Також у 2012 р. на обсерваторію було прокладено оптоволоконну лінію для сучасного Інтернет-зв’язку. Це дало можливість відкрити давно заплановану філію VIRGO.UA, яку ми назвали ВІРГО-центр. Науковим керівником центру є провідний науковий співробітник відділу астрофізики, доктор фіз.-мат. наук Гнатик Б.І., а адміністратором – інженер 1 категорії Маслюх В.О.
У 2012 році співробітники обсерваторії стали співучасниками двох міжнародних космічних проектів – ГАММА-400 (космічна місія гама-діапазону, яка включена до Державної космічної програми України на 2013-2017 рр.) та Ломоносов (космічна місія за ініціативи Московського державного університету для детектування космічних променів надвисоких енергій). Обидва наукові проекти реалізуються в рамках міжнародного співробітництва: ГАММА-400 за Угодою між Державним космічним агенством України і Федеральним космічним агенством Росії; Ломоносов – в рамках наукового співробітництва між Київським національним університетом імені Тараса Шевченка, Московським державним університетом імені М.В.Ломоносова і Об’єднаним Інститутом Ядерних Досліджень (Дубна).
В рамках цих проектів передбачається отримання оригінального спостережного матеріалу, який буде використано для розв’язання пріоритетних наукових задач. Директор Астрономічної обсерваторії Єфіменко В.М.