Новини

 

Програма розвитку кафедри загальної психології

28.05.2012

ПРОГРАМА

розвитку кафедри загальної психології факультету психології Київського національного університету імені Тараса Шевченка, розроблена доцентом, доктором психологічних наук Данилюком Іваном Васильовичем
(квітень 2012 року)


1. ОБГРУНТУВАННЯ НЕОБХІДНОСТІ СТВОРЕННЯ ПРОГРАМИ.
Кафедра загальної психології свою історію розпочинає з 1944 р., коли було засновано кафедру психології. В 1947 р. в університеті було відкрито психологічний відділ при філософському факультеті та відділ логіки й психології на філологічному факультеті. Здійснювалася підготовка викладачів психології для середньої школи, а також фахівців для науково-дослідних установ. Відділи проіснували до 1954 р. і підготували близько 300 спеціалістів-психологів. 1967 рік став роком відкриття психологічного відділення при філософському факультеті, яке проіснувало до 1991 року, коли на базі відділень соціології та психології був створений окремий факультет соціології та психології. 1970 року було створено кафедру загальної та інженерної психології, об’єктивними передумовами створення кафедри були: забезпечення навчального процесу з підготовки психологів, проведення науково-дослідних розробок в галузі психології, підготовка фахівців-психологів у сфері індустріального виробництва. У 2008 році кафедра була перейменована у кафедру загальної та організаційної психології. З 1 липня 2011 року шляхом реорганізації кафедра отримала назву загальної психології.
Кафедра забезпечує фахову підготовку та спеціалізацію студентів за спеціальністю «Психологія» та читання курсів і спецкурсів психологічного профілю для студентів, що навчаються іншого фаху. Це загальна та експериментальна психологія, історія психології, психологія праці, профорієнтація та профвідбір, ергономіка та інженерна психологія, екологічна психологія, етнопсихологія, а також спецкурси, що забезпечують спеціалізацію за профілем кафедри. На кафедрі навчаються аспіранти за спеціальностями 19.00.01 – загальна психологія, історія психології та 19.00.03 – психологія праці, інженерна психологія.
Кафедра має навчальну лабораторію психології з відповідним матеріально-технічним комплексом, що дозволяє проводити на сучасному рівні з використанням персональних ЕОМ практичні та лабораторні заняття з практикумів курсів "Загальна психологія", "Експериментальна психологія", "Інженерна психологія", "Психічні стани людини", "Психологічний практикум: профорієнтація" та ін.
2. ПРОГНОЗ ТЕНДЕНЦІЙ/ЗМІН КАФЕДРИ.
До 2015 року кафедра стає центром розвитку загальної психології з-поміж кафедр аналогічного спрямування в класичних університетах України та одним із провідних центрів з-поміж профільних підрозділів провідних університетів Європи.
Пріоритетним напрямком розвитку кафедри є забезпечення високого рівня фахової підготовки студентів за спеціалізацією «Загальна психологія", яка здійснюється на освітньо-кваліфікаційному рівні "бакалавр" та "Психологія особистості" на освітньо-кваліфікаційному рівні "магістр".
3. КОНЦЕПЦІЯ РОЗВИТКУ КАФЕДРИ.
Головним орієнтиром роботи кафедри є формування у майбутніх фахівців компетенції у фаховій сфері, вміння нарощувати та ефективно використовувати свій творчий та професійний потенціал, розбудовувати своє майбутнє, досягати успіху у своїй професії.
Психологія як наука і навчальна дисципліна дозволяє краще розуміти специфіку людської сутності. Вивчаючи психологію, людина відкриває свій внутрішній світ, відчуває творче натхнення, досягає успіхів у спілкуванні, здобуває перемогу над собою, починає розуміти проблеми своїх ближніх і прагне їм допомогти. Проблеми пізнання особливостей своєї природи, сенсу власного життя та життя інших людей, законів поведінки людської спільноти, проникнення в таємницю існування людини постають перед людиною як загальнолюдські проблеми усвідомлення свого призначення у світі. Ось чому психологія має формувати психологічну культуру, котра включає основні компоненти: самопізнання і розуміння інших людей; адекватне самоставлення і оцінка людей; саморегулювання особистісних станів і властивостей, самоорганізація діяльності, регулювання стосунків з людьми. Психологічна культура сприяє накопиченню духовного потенціалу і доцільному розподілу психічних можливостей.
Психологічні знання сприяють пошуку засобів підвищення ефективності досягнення поставлених цілей на основі наукової організації сумісної праці людей, розуміння специфіки культурних, освітніх, гендерних тощо відмінностей у системі цінностей та мотивації до діяльності, сприймання та аналізу інформації в ході її здійснення і регуляції власних дій.
Тільки інтенсивне використання психологічних знань та методів в менеджменті, ефективне їх застосування в практиці управління компаніями дозволяє сучасному світовому співтовариству досягати високих результатів. Порушення основних принципів ефективного управління людськими ресурсами неминуче веде до економічної кризи в найбільш успішних організаціях. Відтак, в основі концепції розвитку кафедри лежить надання ґрунтовних теоретичних, а в рамках спеціалізації – більшою мірою і практичних знань, спрямованих на формування високої фахової компетенції в роботі з людьми в різних видах суспільних організацій.
3.1 ОРІЄНТИРИ КОНЦЕПЦІЇ.
Кафедра загальної психології – це кафедра десятилітніх традицій викладання психології в класичному університеті. Підтримання цих традицій ми вважаємо своїм обов’язком. Отже, першим орієнтиром концепції розвитку кафедри є високий рівень вимог до викладання всіх без виключення дисциплін, висока професійна та загальна ерудиція викладачів, висока культура викладання, спонукання до активного, творчого засвоєння знань студентами, чому сприяє атмосфера читання лекцій, проведення семінарських та практичних занять.
Другий орієнтир пов'язаний з ключовим положенням кафедри як такої, що забезпечує надання базових фахових знань з психології – науки, що швидко розвивається і є надзвичайно затребувана в сучасному суспільстві. Відтак, кафедра постійно переглядає і оновлює навчальні програми, методичні рекомендації з основних курсів (загальної психології, експериментальної психології, психології праці, інженерної психології), а також динамічно реагує на суспільний запит до фахівців-психологів і оновлює список курсів, які вона забезпечує, додаючи до нього нові (такі як психологія здоров'я, психологія творчості, екологічна психологія, психологія інтелекту тощо).
Майбутні фахівці отримують фундаментальну загальнопсихологічну базу, яка: забезпечує формування інтересу та схильності до дослідження внутрішнього світу людини; сприяє подальшому засвоєнню студентами суттєвих психологічних понять, теорій, закономірностей з інших напрямків психологічного знання: соціальної психології, психології розвитку та клінічної психології тощо; зумовлює професійні шляхи відпрацювання практичних навичок психологічного дослідження.
3.2.ОБГРУНТУВАННЯ КОНЦЕПТУАЛЬНОЇ ІДЕЇ РОЗВИТКУ КАФЕДРИ.
Підгрунтям для розробки програми розвитку кафедри є Програма розвитку Київського національного університету імені Тараса Шевченка на 2010-2015 роки, Статут Університету, що визначає концепцію діяльності кафедри загальної психології. В умовах оновлення змісту вищої освіти і реформування педагогічних і дидактичних методів і прийомів, спрямованих на формування компетентісного підходу до отримання і застосування знань виникає необхідність моделювання нового змісту базових навчальних дисциплін.
Робота кафедри має комплексний характер, навчально-виробнича діяльність підпорядковується науково-дослідницькій роботі, кадрове поповнення кафедри відбувається за рахунок підготовки кандидатів і докторів наук через цільову аспірантуру і докторантуру.
4. ПРИЗНАЧЕННЯ, МЕТА І ЗАВДАННЯ КАФЕДРИ.
Свою місію ми вбачаємо в отриманні майбутніми фахівцями фундаментальної загальнопсихологічної бази, яка: забезпечує формування інтересу та схильності до дослідження внутрішнього світу людини; сприяє подальшому засвоєнню студентами суттєвих психологічних понять, теорій, закономірностей з інших напрямків психологічного знання: соціальної психології, психології розвитку та клінічної психології тощо; зумовлює професійні шляхи відпрацювання практичних навичок психологічного дослідження.
Задля досягнення мети – стати одним із провідних центрів з-поміж профільних підрозділів провідних університетів слід реалізувати наступні стратегічні завдання:
• Здійснити модифікацію навчальних робочих програм з базових курсів з метою узгодження зі змістовими стандартами європейського та світового освітнього простору;
• Обновити парк апаратурних, комп’ютерних та бланкових методів і технік;
• Створити та підготувати до видання підручник для магістрів, які навчаються за спеціалізацією "Психологія особистості";
• Вдосконалювати фахові навички викладачів, докторантів й аспірантів шляхом співпраці з міжнародними освітніми проектами і програмами;
• Проводити найбільш авторитетні масові наукові заходи (конференції, круглі столи, семінари, тренінгові програми та ін.) із загальної психології, історії психології в Україні та Східній Європі.
5. ПРІОРИТЕТНІ НАПРЯМИ РОБОТИ КАФЕДРИ
Пріоритетними напрямами у роботі кафедри на 2012-2017 рр. слід вважати:
• удосконалення та оновлення навчальних робочих програм з базових курсів з метою узгодження зі змістовими стандартами європейського та світового освітнього простору;
• створення сучасної методичної літератури (методичних розробок, контрольних завдань, практикумів);
• модифікація парку апаратурних, комп’ютерних та бланкових методів і технік;
• підготовка до видання підручників з профільних навчальних дисциплін;
• організація та проведення раз на два роки Міжнародної конференції "Тенденції розвитку психології в Україні: історія та сучасність"
Кафедра планує продовжувати розпочаті проекти та започатковувати нові відповідно до профілю та перспектив розвитку кафедри.
ОСНОВНІ НАПРЯМИ НАУКОВОЇ РОБОТИ КАФЕДРИ
1. Крос-культурне дослідження психічних явищ.
2. Методологічні та теоретичні проблеми психології. Експериментальна психологія.
3. Історія психології. Історія української психологічної думки.
4. Інженерна психологія. Психологія праці, профорієнтація та профвідбір.
5. Психологія творчості.
6. Вчинково-орієнтований підхід у дослідженні психічних процесів та станів.
6. ОСНОВНІ МЕХАНІЗМИ РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОГРАМИ РОЗВИТКУ КАФЕДРИ.
Робота кафедри має комплексний характер, навчально-виробнича діяльність підпорядковується науково-дослідницькій роботі. Кадрове поповнення кафедри забезпечується за рахунок підготовки кандидатів та докторів наук через цільову аспірантуру і докторантуру.
6.1. СТРУКТУРА ОРГАНІЗАЦІЇ НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНОЇ РОБОТИ:
• поглиблювати інтеграцію освіти з практикою в освітніх закладах, розвивати зв’язки кафедри з провідними організаціями, які пред’являють попит на випускників кафедри, використовувати їх зв’язки для інтелектуального, кадрового та матеріального забезпечення навчального процесу;
• головною метою навчально-виховного процесу є забезпечення розвитку суспільно активної молодої людини, яка поєднує у собі високу професійну компетентність психолога-дослідника та викладача психологічних дисциплін, широку культурну ерудицію, глибоку духовність, моральну чистоту і особисту відповідальність;
Зміст головної мети конкретизується у завданнях навчально-виховної роботи, які являють собою:
• посилення значення виховного аспекту навчального процесу;
• досягнення збалансованості обсягу наукової інформації та відповідних умов і засобів її подання студентам;
• заохочення студентів до самостійної, творчої роботи, яка формує навички самоорганізації;
• підвищення дисципліни студентів шляхом формування професійної ідентичності, яка включає в себе певні моральні вимоги і сподівання суспільства;
• активне залучення професорсько-викладацького складу до всіх форм навчально-виховної роботи зі студентами.
6.2. СТРУКТУРА ОРГАНІЗАЦІЇ НАУКОВО-ДОСЛІДНОГО ПРОЦЕСУ, НАУКОВА РОБОТА КАФЕДРИ ЗІ СТУДЕНТАМИ, МІЖНАРОДНІ НАУКОВІ ЗВ’ЯЗКИ:
• теми курсових, бакалаврських, магістерських робіт підпорядкувати спеціалізаціям кафедри;
• теми кандидатських робіт, докторських досліджень мають випливати із загальної концепції , розвивати її, проектувати нові горизонти.
НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНА РОБОТА
Основними завданнями в навчально-методичній роботі з метою покращення якості підготовки фахівців , здатних реалізувати потенційні можливості українського суспільства до стабільного зростання, знаходити адекватні відповіді на виклики світової глобалізації, є:
• участь у розробці та впровадженні державних стандартів освіти нового покоління національної системи кваліфікації, інформатизації та комп’ютеризації навчально-виховного процесу;
• регулярне оновлення програми професійної складової освіти студентів бакалаврату та магістратури, адаптація навчальних планів з урахуванням потреб життя і розвитку психологічної науки, а також вимог Болонського процесу;
• активне залучення до навчально-виховного процесу і науково-дослідницької роботи провідних вчених Інституту психології НАПН України імені Г. С. Костюка;
• підвищення рейтингу кафедри, факультету та університету в освітянському просторі.
НАУКОВО-ДОСЛІДНА РОБОТА
Основними завданнями у науково-дослідній роботі є:
• здійснювати крос-культурні дослідження психічних явищ (процесів, станів, властивостей);
• підвищувати конкурентоспроможність університету в умовах глобалізації, публікувати монографії та наукові статті за результатами досліджень;
• активізувати роботу по підготовці проектів та їх участі у міжнародних конкурсах на отримання грантів;
• підвищувати рівень наукових кадрів і вдосконалювати діяльність аспірантури й докторантури шляхом посилення контролю за підготовкою і якістю дисертацій та здійснення наукового керівництва.
6.3. ПІДГОТОВКА ПРОФЕСОРСЬКО-ВИКЛАДАЦЬКОГО СКЛАДУ
Станом на 1 березня 2012 р. на кафедрі загальної психології працює 20 викладачів: з них 17 штатних, 3 за договором. У складі викладачів: 3 доктори психологічних наук, з них: 2 особи мають вчене звання професора і одна особа доцента; 15 кандидатів наук , з них 6 осіб має вчене звання доцента . Всі науково-педагогічні працівники кафедри викладають дисципліни згідно спеціальностям і кваліфікаціям, що підтверджуються документами вищої атестаційної комісії.
ПОКРАЩЕННЯ ЯКІСНОГО СКЛАДУ КАФЕДРИ:
• підвищення якісних характеристик потенціалу кафедри шляхом отримання вченого звання доцента та професора;
• підготовка наукових кадрів через аспірантуру і докторантуру як для кафедри «загальної психології» і факультету психології в цілому, так і для інших вищих навчальних закладів України;
• розробка комплексної програми стажування викладачів у провідних науково-дослідних установах НАПН України та зарубіжних університетах.
ВИКОНАННЯ ЦЬОГО ЗАВДАННЯ ПЕРЕДБАЧАЄ:
• отримання посади та вченого звання доцента кандидатами психологічних наук Емішянц О.Б., Білоуса О.В., Ходанович О.В.;
• захист кандидатської дисертації асистента Вакуленка О. Л.

6.4 МІЖНАРОДНІ ЗВ’ЯЗКИ
• Основним завданням у сфері міжнародного співробітництва має стати:
- налагодження співпраці із зарубіжними університетами з метою залучення викладачів, науковців, аспірантів кафедри до виконання спільних міжнародних наукових проектів;
• формування спільних наукових програм для отримання грантів на проведення наукових крос-культурних досліджень;
• розвиток міжнародного обміну шляхом стажування викладачів, студентів, аспірантів у провідних зарубіжних навчально-наукових центрах, запрошення провідних зарубіжних учених для читання лекцій з перспективних і проблемних напрямів загальної психології та психології особистості;
• забезпечення участі науково-педагогічних працівників кафедри у міжнародних наукових конференціях поза межами України;
• стажування для кращих аспірантів, докторантів, наукових і науково-педагогічних працівників у зарубіжних університетах.
З метою здійснення наших задумів, у найближчий час будуть підписані двосторонні угоди про співпрацю між профільними кафедрами: університету GAKUGEI м. Токіо, університету "Al.I.Cuza" м. Ясси, університету м. Вюрцбург.

6.5. ПЕРСПЕКТИВНИЙ ПЛАН НАВЧАЛЬНИХ І НАУКОВИХ ПУБЛІКАЦІЙ.
Науково-дослідна робота кафедри на період 2012-2017 рр. здійснюватиметься в рамках комплексної теми «Інноваційна поведінка молоді в період становлення Української держави» (номер держреєстрації теми 0198V000061).
Кафедра планує видати впродовж 2012-2017 рр. такі навчальні посібники, підручники, монографії:
• підручник "Психологія особистості" (авторський колектив);
• навчальний посібник "Вікова психологія і психодіагностика" (Л. Г. Терлецька);
• навчальний посібник "Практикум із загальної психології: мислення, мовлення" (Л. Г. Терлецька);
• навчальний посібник Психологічний практикум (психічні процеси) (Г. К. Юрчинська, Т. С. Кириленко, Л. Г. Терлецька, О. Б. Емішянц та інші);
• навчальний посібник "Психологічний практикум: Психологія праці та профорієнтація" (Г. К. Юрчинська);
• НМК "Психологія мистецтва" (О. В. Білоус).

7. ОСНОВНІ УМОВИ УСПІШНОГО ЗДІЙСНЕННЯ ПРОГРАМИ
Запропонована програма може бути успішно реалізована значною мірою в залежності від оптимізації навчально-виробничого процесу, приведення у відповідність з існуючими нормами кількість аудиторних годин, читання лекцій на потоках і в академічних групах, а також у разі забезпечення заявок кафедри на підготовку кадрів через аспірантуру і докторантуру.
Обговорена та прийнята за основу рішенням кафедри (витяг з протоколу засідання кафедри № 17 від 20 квітня 2012 року).



Інформаційно-обчислювальний центр університету

© Всі права захищені 1995-2024